sebenarnya bukan manusia sahaja yang obesiti


Assalamualaikum

Hi. Baru-baru ni terbaca yang dua daripada lima rakyat malaysia menghadapi masalah obesiti. Apa tu obesiti?. Obesiti ditakrifkan sebagai lebihan lemak tubuh yang boleh menyebabkan masalah kepada kesihatan. Obesiti berlaku apabila saiz atau bilangan sel lemak di dalam tubuh meningkat. Cara yang paling mudah untuk menentukan kegemukan atau obesiti badan kita adalah dengan mengira Indeks Jisim Tubuh atau pon dalam bahasa mat salleh Body Mass Indeks (BMI). Senang je nak kira yelah ada banyak je aplikasi online untuk kira BMI ni. Try KLIK untuk calculate BMI korang. Honestly, I am also worried about my weight now. Bila angka depan da tukar dari 5 ke 6! haish. I need to diet!! damn serious. *mulut cakap lebih!* teee!

Obesiti ni juga boleh menyebabkan pelbagai penyakit lain seperti diabetes, darah tinggi, penyakit jantung, kegagalan sistem pernafasan dan sebagainya. Haa! mmg la menakutkan. Apa-apa pun, kita sume mesti jaga kesihatan kita kan? kadang-kadang orang yang kurus pon belom tentu sihat! hehehe.

Haaa! bukan manusia je yang mengalami masalah obesiti ni, animals pon tak terkecuali. Seperti contoh kucing jiran saye yang bernama Chiki. hehe. Sebenarnya Chiki ni baru je dijumpai setelah hilang beberapa bulan yang lalu. Dulu kurus je skang bukan main nak naik tangga pon sempooottt~~ haha, ape la orang yang jaga ko kasik makan. hehe






p/s: Maintain~

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman | Root Canal Treatment (Rawatan Matikan Akar)

Perempuan dan Kasut tumit tinggi